fredag 26 juni 2009

24 kilo mat

Nej, det är inte vad jag äter per månad, det är vad jag ska bjuda sex personer på på söndag. Hur det ska gå till vet jag inte riktigt men jag kan slå vad om att minst tre fjärdedelar av maten kommer vara ett minne blott på söndagkväll.
Jag har inte kommit på hur jag ska placera köksbordet för att vi ska få plats sex personer i min blygsamma 21-kvadratare ännu, i värsta fall får dom hjälpa mig att ställa sängen på högkant (måste bara komma ihåg att damsuga upp monsterna som bor där under imorgon).
Hur vet jag då att det är just 24 kilo? jo, jag kunde inte låta bli att väga kassarna (eller rättare sagt mig själv bärandes på kassarna och fick skåda en siffra som jag aldrig mer vill se på en våg!). De trehundra meterna som jag har att gå hem från affären har alldrig kännts så långa som idag.
Det jag har tänkt bjuda på är kall kassler med melon, ananas, sallad, nypotatis och gräddfil. Till efterrätt ska jag baka en nektarinkaka som man äter med vaniljsås, mums.

Inga kommentarer: