torsdag 9 oktober 2008

Nästan 17 kvadratmeter

Rena rama herrgården alltså! Jag har lite svårt att vänja mig vid min nya bostad och tänker därför ge er en liten beskrivning av den så ni kan lida med mig…
Mitt sovrum/kontor/garderob/förvaringsyta är 2.04 meter långt och 2.80 meter brett.
Köket är aningen mindre och saknar skåp till matvarorna så de får stå på hyllor längs väggen. Ugnen (jajamensan, visst finns det en ugn) är stor som en liten mikrovågsugn.
I mitt badrum (som är inräknat i de nästan 17 kvadratmetrarna) finns både toalett och dusch. När jag ska duscha drar jag helt enkelt draperiet om mig och vasken, sen kan jag vinka på mig själv i spegeln under tiden jag duschar.
I knutpunkten av alla dessa rum i min herrgård har jag en liten liten hall/städskåp.
I sex veckor har jag levt utan TV (det finns helt enkelt inte plats), men det är faktiskt inte så jobbigt som jag trodde att det skulle bli. Det jag saknar mest är nyhetsmorgon till frukosten.
Det var några dagar sedan jag själv kröp rundor med en tumstock (mmm, en sådan har jag!) och mätte min stuga som jag trodde skulle vara 21 kvadratmeter. När jag fick fram det riktiga måttet låg jag kvar på golvet och vred mig i ett hysteriskt skrattanfall. Grannarna måste ha undrat vad jag är för ett pucko (för ja, här är extremt lyhört också, jag vaknar med magknip varje morgon för att jag inte ens vågat släppa en fjärt på natten för det skulle väcka hela kvarteret).
Men, det är grymt skönt att ha allting jag behöver inom cykelavstånd så det får fungera så länge.

Inga kommentarer: